Manglende engasjement på Instagram – det kan det være én enkel grunn til!

Instagram: følgerveksten har stagnert, og du oppnår lavt engasjement på innholdet ditt. Det kan det være én enkel grunn til:

Du bruker rett og slett for lite tid inne i appen!

Instagram – og særlig for bedrifter, er slettes ikke noe venstrehåndsarbeid, og ved å øke din daglige tilstedeværelse kan du raskt få algortimen til å spille på lag. Å bygge opp en profil tar tid og krever både dedikasjon og interesse. Det holder rett og slett ikke å planlegge noen poster og kikke kjapt innom feeden et par ganger om dagen. For å oppnå synlighet må du være til stede for målgruppen din, og ikke minst kommunisere med dem. Ingen synlighet, ingen følgervekst! Bruke mer tid på Instagram, sa du? Dette er det du bør bruke tid på:

6 tips for å få opp følgervekst og engasjementsrate:

  • Øk dialogen via DM (Direct Message)! De fleste svarer på meldinger og spørsmål man selv mottar, men det er ikke nok. Dialog i DM er superviktig, og da må man også selv ta initiativ til samtalene. En enkel måte å gjøre dette på er å respondere på andres stories. Svar på spørsmål, kom med feedback, del egne erfaringer.
  • Vær aktiv med reaksjoner, stickers, kommentarer og likes både i feed og på story. Interager på målgruppen din sitt innhold!
  • Finn et fast sett med hashtagger eller steder som er relevant for din bedrift, og engasjér deg konsekvent på disse. For eksempel kan en nettbutikk som selger sportsutstyr ha godt utbytte av å være til stede på hastagger som #treningsglede og #sykkeltur, eller hashtagger for merkevarer du selv fører. Pass på at kommentarene du skriver er genuine, og at du ikke går i fella og fremstår som en desperat spammer. Klipp og lim med samme komplimenter til alle blir fort gjennomskuet, og setter deg i et dårlig lys.
  • Vær mer aktiv i Story! Kommer det nye funksjoner? Ikke vent med å prøve deg frem! Bedrifter har ofte høy terskel for å teste ut nye funksjoner og formater sammenliknet med privatpersoner, som tillater seg å være mer lekne. Nye funksjoner og formater er til for å brukes, og du vil oppdage nye måter å nå ut til, og kommunisere med målgruppen din på. Et godt eksempel her er Reels. Bedriftsprofiler har ikke tilgang til Reels med Instagram Music, men ikke la det stoppe deg. Klipp sammen videosnuttene på forhånd med lydspor du har rettigheter til å bruke, og vipps, så er du også på Reels.
  • Følg og bli kjent med målgruppen din! Hvem er det egentlig du vil snakke med? Hvem er målgruppen din? Avfølg tilfeldige kjendiser, influencere og brands, og knytt sterkere bånd til de som brenner for samme nisje som deg, samarbeidspartnere og kunder. Følg nøkkelprofiler innen ditt segment som inspirerer deg, og bli venner med dem. Det er bedre å få litt oppmerksomhet fra mange mindre profiler, enn null oppmerksomhet fra en stor en. Hvis du ikke kan ramse opp 20 profiler utenat fra din nisje som du følger tett med på, gjør du noe feil.
  • Løft frem creators du verdsetter for å bygge relasjoner. Det er aldri feil med en shoutout i Story.