Engasjementet per post øker med ca 30%, 13. mars. Fra et snitt på i overkant av 100 til ca. 140.
Nå lurer man jo litt på hva slags innhold folk gjerne vil ha. Vi har sammenlignet nyhetssaker med konkurranser, altså litt i hver sin ende av skalaen. Utviklingen er ganske interessant å følge; den første tiden er nyhetssaker veldig interessant for folk å engasjere seg i. Vi ser at totalt engasjement samlet for de største avisene på Facebook øker ganske kraftig, men folk går tilsynelatende også fort lei:
Samtidig er det litt spennende å se akkurat hvilke nettaviser som gjør det bra:
Det er helt tydelig VG som stikker av med en slags korona-seier, med nær en dobling i totalt engasjement på postene deres etter 12. mars.
Så til det store spørsmålet for oss markedsførere: Hva med kommersielt innhold? Er folk interessert i det? Og noe mer kommersielt enn konkurranser finner vi knapt på Facebook. Utviklingen her er veldig oppløftende for de som er glad i Facebook som reklamekanal:
Det er ingen nedgang 13. mars, men etter rundt én uke tenker tydeligvis det norske folk at nok får være nok. De setter i gang å like og dele for å vinne tursekker, sofaer og boblebad som aldri før. Og foreløpig holder dette stikk.
Erfaringen vår er at kommersielt innhold på Facebook fortsatt går veldig bra.
Mvh
Ludvik Høegh-Krohn
frank & dick