Hva skjer på Facebook når vi alle holder oss hjemme?

For tiden sitter veldig mange hjemme. Og med store deler av befolkningen nærmest avhengige av sosiale medier, så er det vel ikke så overraskende at det skjer mye på disse plattformene om dagen. Men akkurat hvor mye mer, og hva vi akkurat nå viser interesser for — det synes vi det er interessant å ta et dypdykk i. En takk til Buzzsumo som har gjort det enkelt for oss å analysere rundt regnet 200 000 norske Facebook-poster (fra bedriftssider, ikke privatpersoner) før og etter korona-tiltakene 12. mars. Så til dataene! Det første vi avdekker er en generell økning i engasjement og aktivitet på Facebook blant analyserte poster

Engasjementet per post øker med ca 30%, 13. mars. Fra et snitt på i overkant av 100 til ca. 140.

Nå lurer man jo litt på hva slags innhold folk gjerne vil ha. Vi har sammenlignet nyhetssaker med konkurranser, altså litt i hver sin ende av skalaen. Utviklingen er ganske interessant å følge; den første tiden er nyhetssaker veldig interessant for folk å engasjere seg i. Vi ser at totalt engasjement samlet for de største avisene på Facebook øker ganske kraftig, men folk går tilsynelatende også fort lei:

Samtidig er det litt spennende å se akkurat hvilke nettaviser som gjør det bra:

Det er helt tydelig VG som stikker av med en slags korona-seier, med nær en dobling i totalt engasjement på postene deres etter 12. mars.

Så til det store spørsmålet for oss markedsførere: Hva med kommersielt innhold? Er folk interessert i det? Og noe mer kommersielt enn konkurranser finner vi knapt på Facebook. Utviklingen her er veldig oppløftende for de som er glad i Facebook som reklamekanal:

Det er ingen nedgang 13. mars, men etter rundt én uke tenker tydeligvis det norske folk at nok får være nok. De setter i gang å like og dele for å vinne tursekker, sofaer og boblebad som aldri før. Og foreløpig holder dette stikk.

Erfaringen vår er at kommersielt innhold på Facebook fortsatt går veldig bra.

Mvh
Ludvik Høegh-Krohn
frank & dick