E-poster som selger - bruker du disse triksene?

Bygg en fast, forutsigbar ramme for nyhetsbrev, og få med faktorer som bidrar til høyere klikk- og åpningsrater!

Merkevareidentitet: Bygg en forutsigbar ramme rundt nyhetsbrevet, som inkluderer faste elementer som tydeliggjør din merkevareidentitet. Dette vil også spare deg for mye tid, slik at du slipper å starte på scratch for hver utsendelse. Ha alltid med logo i toppen av nyhetsbrevet! 

Menylinje i toppmodul: Kanskje ikke modulen som vil generere flest klikk, men bør inngå som et forutsigbart, fast element i toppen. Menyen gjør det enkelt å navigere, og kan representere de aller viktigste kategoriene i nettbutikken din på en oversiktlig måte. 

Toppbilde: ALLTID stående toppbilde tilpasset mobile enheter. CTAen bør plasseres på, eller rett under bildet. 

USPer: Bruk gjerne movitasjonsfaktorer som dine 3 viktigste USPer. Dette kan feks. være “Fri frakt”, “Rask levering”, “Fri retur". Kan gjerne markeres ytterligere med checkmarks eller annet symbol foran. Legges rett over eller under toppbildet. 

Tekst: Ikke fall for fristelsen å skrive små "blogg-artikler". Hold det kort og godt og gå rett på sak. Mange ramler av en lang tekstblokk – husk at bildene er motivasjonsdriveren, ikke teksten. 

Øvrige innholdsmoduler: Lek med formater uten at nyhetsbrevet blir altfor langt. Test gjerne feks. GIFs slik at du får vist frem mer innhold i én og samme modul. GIFs er ikke kompatible med alle e-postklienter, så sørg for at første frame i en GIF er et bilde som også fungerer som stillbilde.

CTAs: Tydelige handlingsoppfordringer som har som formål skal generere trafikk til nettsiden, og gjerne fler; både på og under bilder/tekstblokker. Gå rett på sak: “Kjøp nå, “Gå til nettbutikken”. 

Fast kategorimodul i bunn: Blokker som lenker til dine aller viktigste kategorier. Bør inngå som fast modul i nyhetsbrevet, men bildene kan for eksempel endres etter sesong. Husk at nyhetsbrevets “tema” ikke er like interessant for alle, så denne modulen oppnår ofte en god del klikk i % av totalen.

Heading/emnefelt: Dette er faktisk den VIKTIGSTE teksten – og avgjør om folk i det hele tatt gidder å åpne e-postene dine. Du har både heading og emnelinje til disposisjon og på mobil er det liten plass! Om det kommuniseres tilbud MÅ rabatten med her, og gjerne først i setningen.

Emojis: Emojis er som kjent smak og behag, men en eller to relevante emojis kan bidra til blikkfang i innboksen og enkelt oppsummere det du ønsker å kommunisere.

Reminders: Kjører du tilbud bør du definitivt sende ut enkle reminders når tilbudet utløper. Siste utsendelse kan gi overraskende gode resultater! Bruk gjerne spørsmålstegn: "Fikk du med deg dette tilbudet?".

Footer: Fast modul som inneholder kontaktinformasjon slik som kundeservice og fysiske butikkers åpningstider. Sosiale ikoner med lenker til sosiale medier kan inkluderes, men er mindre viktig med tanke på klikk. 

Husk at du også må ha med pålagt informasjon om hvordan man kan avmelde seg nyhetsbrevet eller avslutte abonnementet.