Black Friday – Q&As

Black Week, Black Weekend eller bare Black Friday? Og det mest relevante spørsmålet av alle: bør din bedrift bidra til å hindre smittespredning knyttet til større folkemengder under årets Black Friday? Vi har samlet de vanligste Q&As i forbindelse med Black Friday – og lufter noen tanker rundt "Black November”.

Q: Black Week, Black Weekend eller begge deler?

A: Tendensen de siste årene har vært at de fleste tjuvstarter Black Friday med Black Week, og skal du velge enten/eller bør du melde deg på kjøpefesten så tidlig som mulig! Mange har kanskje shoppet fra seg før og under Black Friday eller sett seg lei på Black Friday-kjøret når helgen kommer. Husk at Cyber Monday er rett rundt hjørnet med nye sjanser.

Vi anbefaler å operere så fleksibelt som mulig – med så fleksible budsjetter som mulig, slik at du kan justere deg i takt med omsetningen, og eventuelt kaste deg på en Black Weekend i siste liten ved behov.

Q: Bare Black Friday?

A: Ønsker du å konsentrere deg hovedsakelig om én salgsdag vil vi i det minste anbefale deg å tjuvstarte dagen før. Kjører du Facebook-annonsering, så husk at facebook-pikselen trenger et visst volum konverteringer i innlæringsfasen. For maksimal uttelling på annonsebudsjettet ditt vil kanskje ikke pikselen rekke å opparbeide seg tilstrekkelig med læring før tilbudet plutselig er over og gode segmenter på “kjøpere” er hanket inn.  

Et annet argument er at vi anbefaler minst 2 e-post utsendelser ifm. Black Friday (start og slutt). Da kan det være hensiktsmessig å strekke tilbudet over mer enn 24 timer.

Q: Må jeg ha ELLEVILLE priser?

A: Nei. Du kan oppnå overraskende gode salgstall og volumer til en bruttofortjeneste og marginer du kan leve med. Litt av hemmeligheten ligger i hvor god du er til å sy sammen kampanjen visuelt, spre kommunikasjonen på tvers av kanaler og varme opp målgruppene godt i forkant.

På generelt grunnlag anbefaler vi å operere med så flate, lett kommunisérbare rabatter og tilbud som mulig. Gjør det enkelt for folk – og ikke minst for deg selv! Det er mye støy rundt Black Friday, hold derfor kommunikasjonen enkel, med enkle budskap og med en visuell kommunikasjon som kan brukes gjennom hele kampanjen.

Q: Hvorfor Black November?

A: De siste årene har vi sett at forhandlere stadig konkurrerer om å tjuvstarte Black Friday-salget tidligere. Og det kan se ut som COVID-19 bare fremskynder denne trenden. Du bør med andre ord forberede deg på at konkurrentene dine kommer deg i forkjøpet om du ikke tar forbehold om dette nå.

Tenk over hvilke tiltak du som retailer med fysiske utsalgssteder kan bidra med for å hindre smittespredning knyttet til større folkemengder, på for eksempel kjøpesenter under Black Friday-uken. Har du en nokså velfungerende nettbutikk, bør du kunne dra nytte av dette; maksimere brukeropplevelser og legge til rette for økt trafikk og fortjeneste på nett – og gjerne over en lenger periode i forkant av Black Friday.